Universität Bonn

Department of Economics

Teaching

Course overview

This is an overview of all courses the Institute of Microeconomics offers. You can find up-to-date semester information in the online course catalog Basis.

Bachelor Courses

  • Semester: summer term
  • Language: German
  • Course description: 

Das Modul stellt die wichtigsten Bausteine zur mikroökonomischen Analyse von Wettbewerbsmärkten vor. Aufbauend auf einer formalen Darstellung der Theorie des Konsumenten- und des Firmenverhaltens werden die Konzepte der Gleichgewichts- und Wohlfahrtsanalyse dargestellt und angewendet.

Qualifikationsziele:

Die Studierenden sollen die mathematische Modellstruktur der Entscheidungs- und Gleichgewichtstheorie verstehen und die Anwendung und Grenzen dieser Modelle zur Beantwortung mikroökonomischer Fragestellungen kennen lernen. Sie sollen dazu befähigt werden, diese Kenntnisse auf einfache Problemstellungen selbständig an-wenden zu können, und auf die Vertiefung und Verfeinerung der Methoden in den Wahlpflichtmodulen des dritten Studienjahrs vorbereitet werden.

  • Semester:  Winter term
  • Language: German 
  • Course description:

Der inhaltliche Schwerpunkt des Moduls liegt auf der Analyse von Monopol- und Oligopolmärkten. Die hierfür erforderlichen Instrumente der modernen Mikroökonomie werden sorgfältig eingeführt und durch Anwendungsbeispiele illustriert.

Qualifikationsziele:

Die Teilnehmer sind mit den grundlegenden methodologischen Instrumenten der Spieltheorie, der Theorie der Entscheidung unter Unsicherheit und der Informa- tionsökonomik vertraut und verstehen die fundamentale Bedeutung dieser Instrumente für die mikroökonomische Analyse. Das Modul bildet dadurch die Basis für viele spätere Module, wie Spieltheorie, Industrieökonomie, Auktionen und Märkte und Wettbewerbspolitik.

  • Semester: summer term
  • Language: German
  • Course description:

Das Modul behandelt folgende Themen: Vektoren, Matrizen, lineare Gleichungssysteme, lineare Abbildungen, Determinanten, Skalarprodukt, Definitionseinheit, Integ- ralrechnung, Hauptsatz der Differential- und Integralrechnung sowie die Leibnizsche Regel

Qualifikationsziele:

Die Studierenden erwerben Grundkenntnisse der Linearen Algebra und der Integralrechnung. Sie lernen diese auf ökonomische Probleme anzuwenden.

  • Semester:  Summer term /winter term
  • Language: German /English
  • Course description:

Vermittelt werden sollen allgemeine Vorgaben und Techniken der Erstellung einer Präsentation sowie einer Seminar- oder Abschlussarbeit. Dazu gehören Literatur- recherche (2 SWS Seminar der ULB), formale Auflagen einer Präsentation und einer schriftlichen Arbeit wie Aufbau, Umfang, Gliederung, Zeitplanung, Zitierweise, Literaturverzeichnis. Anhand von wirtschaftswissenschaftlichen Themen wird das theoretische Wissen an praktischen Beispielen geübt. Die Teilnehmer erstellen eine eigene Präsentation sowie eine Seminararbeit in Form einer Hausarbeit oder Essays

Qualifikationsziele:

Die Studierenden sind nach Abschluss des Seminars in der Lage grundlegende Metho- den und Inhalte der Wirtschaftswissenschaften zur Lösung einer praxisrelevanten Fra- gestellung zu nutzen, die Ergebnisse zu hinterfragen und zu beurteilen sowie vor der Teilnehmergruppe zu präsentieren und zu diskutieren.

General guidelines and techniques for the preparation of a presentation as well as a seminar paper or thesis will be taught. This includes literature research (2 SWS seminar of the ULB), formal requirements of a presentation and a written paper such as structure, scope, outline, timing, citation, bibliography. Theoretical knowledge is practiced on practical examples based on economic topics. Participants will prepare their own presentation as well as a seminar paper in the form of a term paper or essays.

Qualification goals:

After completing the seminar, the students are able to use basic methods and contents of economics to solve a practical problem, to question and evaluate the results and to present and discuss them in front of the group of participants.

  • Semester: summer term
  • Language: German
  • Course description:

Dieser Kurs beschäftigt sich mit Themen aus der Theorie wirtschaftlicher Transaktionen (Preise, Allokationen) bei strategischen Agenten. Verhandlungen, Suche und Auk- tionen beschreiben drei grundlegende Klassen von Modellen, die von Ökonomen be- nutzt werden, um eine große Vielfalt von kleinen und dezentralisierten Märkten zu untersuchen. Mechanismus Design und Vertragstheorie werden benutzt, um bilaterale Beziehungen zu analysieren. Der Kurs betont die Bedeutung solcher Modelle für die Effizienz strategischer Interaktionen in Gegenwart von informationellen Friktio- nen und mögliche regulatorische Eingriffe.

Qualifikationsziele:

Dieser Kurs beschäftigt sich mit Themen aus der Theorie wirtschaftlicher Transaktionen (Preise, Allokationen) bei strategischen Agenten. Verhandlungen, Suche und Auktionen beschreiben drei grundlegende Klassen von Modellen, die von Ökonomen benutzt werden, um eine große Vielfalt von kleinen und dezentralisierten Märkten zu untersuchen. Mechanismus Design und Vertragstheorie werden benutzt, um bilaterale Beziehungen zu analysieren. Der Kurs betont die Bedeutung solcher Modelle für die Effizienz strategischer Interaktionen in Gegenwart von informationellen Friktionen und mögliche regulatorische Eingriffe.

  • Semester:  Winter term
  • Language: German 
  • Course description:

Das Modul beginnt mit der grundlegenden Theorie des Gleichgewichtsverhaltens und des Ertragsmanagements in Einobjekt-Standardauktionen. Nachdem das Ertrags- Äquivalenz Theorem für Standardauktionen eingeführt wird, verschiebt sich der Schwerpunkt auf Mechanismusdesign und dessen Anwendungen für Einobjekt-Auktionen und bilateralem Austausch

Qualifikationsziele:

Die Studenten lernen strategisches Verhalten in Auktionen zu analysieren und Auktionsformate in Bezug auf Effizienz und Ertrag zu vergleichen. Zudem lernen sie die Grundlagen der allgemeinen Theorie des Mechanismusdesign

  • Semester: Summer term
  • Language: English 
  • Course description

The course presents different approaches to modeling decision making and strategic interactions with boundedly rational agents. Among other topics, the course covers models that allow for limited knowledge of the relevant contingencies (unawareness), limited knowledge of the underlying probability distribution (ambiguity), limited attention, limited memory, and finite depth of reasoning (level-k). Laboratory experiments testing these theories are also discussed

Qualifikationsziele:

The students learn mathematical economic models from decision theory and behavioral economics. At the end of the course, students should be familiar with a range of modelling approaches that account for bounded rationality and they should be able to apply them to different economic problems

  • Semester: summer term
  • Language: English
  • Course description:

This course presents a thorough treatment of theoretical topics in “collective choice” by highlighting the themes and methodologies that constitute the field. The main top- ics covered are classical topics from social choice theory, mechanism design, as well as non-cooperative models of elections, voting in committees, agenda selection, and legislative bargaining. Finally, the course considers a selection of some applied topics such as coordination games and revolutions, shareholder voting, persuasion and campaigning, norm enforcement in societies, and the dynamics of political campaigns and institutions.

Learning outcomes

The students learn mathematical economic models from information economics and game theory (cooperative and non-cooperative). At the end of the course, students should be able to use these models to reason abstractly about the functioning of various forms of organizations and institutions for solving collective choice problems and to apply these models critically to specific environments.

  • Semester: summer term
  • Language: German
  • Course description:

Das Modul beginnt mit einer Darstellung der optimalen Preissetzung eines Monopo- listen. Hierbei werden insbesondere die Möglichkeiten und Wirkungen von Preisdis- kriminierung berücksichtigt. Anschließend werden die Eigenschaften von unvollständigem Wettbewerb anhand der klassischen statischen Oligopol-Modelle diskutiert. Diese Modelle werden dann erweitert, um die Eigenschaften strategischer Konkur- renz mit mehreren Entscheidungsvariablen zu erläutern. Im letzten Abschnitt des Moduls werden dynamische Oligopol-Modelle dargestellt.

Qualifikationsziele:

Die Teilnehmer sollen lernen, wie Unternehmen mit Marktmacht optimale strategische Entscheidungen treffen. Ziel ist es, die Interaktion zwischen grundlegenden Marktparametern, wie z.B. der Marktstruktur, Markteintrittsbarrieren, technologi- schen und rechtlichen Rahmenbedingungen, und Unternehmensentscheidungen zu verstehen. Mit Hilfe der erlernten Modelle sollen die Studenten Praxisbeispiele kritisch analysieren können. Des Weiteren sollen die Teilnehmer die Vor- und Nachteile verschiedener Staatseingriffe in Märkten mit unvollständigem Wettbewerb erläutern können.

  • Semester: summer term
  • Language: German
  • Course description:

In dem Modul werden Grundlagen über die Funktionsweise von Märkten bei asymmetrischer Information vermittelt. Dabei wird erläutert, wo und welche Probleme auf diesen Märkten entstehen können. Schließlich werden Mechanismen dargestellt, um Informationsasymmetrien und deren negative Effekte zu überwinden, wie z.B. Signalling (insbesondere jobmarket signalling) und Screening.

Qualifikationsziele:

Die Studierenden kennen die Funktionsweise von Märkten bei asymmetrischer Information. Sie können Probleme in solchen Märkten erkennen und beschreiben sowie Lösungsvorschläge bei Marktversagen erarbeiten.

  • Semester: winter term
  • Language: German
  • Course description:

Die Spieltheorie beschreibt interaktive Entscheidungsprobleme aus formaler Sicht und entwickelt verschiedene Lösungskonzepte, welche die Ergebnisse der strategischen Interaktion beschreiben sollen. Das Modul stellt kritisch ausgewählte weiterführende Modelle, Lösungskonzepte und Ergebnisse der nicht-kooperativen Spieltheorie dar und illustriert deren Anwendung auf ökonomische Fragestellungen

Qualifikationsziele:

Die Teilnehmer sollen lernen, interdependente Entscheidungssituationen als Spiele zu modellieren und mit Hilfe verschiedener Lösungskonzepte der nicht-kooperativen Spieltheorie zu analysieren. Sie sollen dadurch in die Lage versetzt werden, die strate- gischen Aspekte ökonomischer, politischer und sozialer Interaktionen eigenständig zu erkennen

  • Semester: winter term
  • Language: German/ English 
  • Course description:

Mannigfaltige psychologische und experimentelle Evidenz dokumentiert Verhaltensweisen, die nicht mit den Vorhersagen des ökonomischen Standardmodells in Einklang stehen. Ausgehend von diesen empirischen Beobachtungen präsentiert die Vorlesung Modellierungsansätze, die die zugrundeliegenden psychologischen Aspekte formalisiert (z.B. Zeitinkonsistenz, soziale Präferenzen, referenzpunktabhängige Präferenzen, Selbstüberschätzung). Anschließend werden die Implikationen der zuvor vorgestellten entscheidungstheoretischen Modelle in verschiedenen Fragestellungen von ökonomischer Relevanz erarbeitet

Qualifikationsziele:

In der jüngeren Vergangenheit entwickelte sich mit der sogenannten Verhaltensökonomik (Behavioral Economics, Psychology and Economics) ein stetig wachsendes Forschungsgebiet, welches das ökonomische Standardmodell um psychologisch fundierte Aspekte der individuellen Entscheidungsfindung bereichert. Die Vorlesung hat das Ziel, Bachelorstudenten eine Einführung in die Verhaltensökonomik zu vermitteln. Im Rah- men der Vorlesung werden die Teilnehmer um psychologische Faktoren erweiterte Mo- delle der Entscheidungstheorie kennenlernen und diese auf ökonomische Fragestellun- gen anwenden

  • Semester: winter term
  • Language: German
  • Course description:

Das Modul behandelt die Auswirkungen privater Information auf die optimale Ver- tragsgestaltung in bilateralen Prinzipal Agent Beziehungen. Im Mittelpunkt stehen die Fälle mit adverser Selektion, wobei der Agent private Information (hidden information) besitzt, sowie mit moralischem Risiko, wobei der Agent eine nur von ihm beobachtbare Aktion (hidden action) wählt. Es werden Anwendungen wie etwa die opti- male Preisdiskriminierung eines Monopolisten oder die optimale Gestaltung von Lohnverträgen diskutiert

Qualifikationsziele 

Die Teilnehmer lernen, unter welchen Bedingungen und warum das Vorliegen privater Information zu ökonomischen Ineffizienzen beiträgt. Insbesondere sollen die Konzepte von Anreizverträglichkeit und Informationsrente erlernt werden. Zudem sollen die Studierenden in die Lage versetzt werden, Prinzipal Agent Modelle zu analysieren und optimale Verträge zu bestimmen


Master and Ph.D. Courses

  • Semester: winter term
  • Language: English
  • Course description:

The course covers the core topics in microeconomic theory. It includes the fundamentals of individual decision making, game theory, and general equilibrium theory. The lecture provides a rigorous foundation for common modelling techniques and solutions concepts, and gives an introduction to their application in fields like information economics

Learning outcomes: 

The course aims to expose the students to the basic paradigms of modern microeconomics, on an advanced formal level. Another important goal is the exposure to a variety of modelling techniques that will be often used in subsequent courses

  • Semester: summer term
  • Language: English
  • Course description:

The course covers the core topics in microeconomic theory. It includes the fundamentals of information in economics, social choice and mechanism design. The lecture provides a rigorous foundation for common modeling techniques and solutions concepts, and gives an introduction to their applications.

Learning outcomes:

The course aims to expose the students to the basic paradigms of modern microeconomics, on an advanced formal level. Another important goal is the exposure to a variety of modeling techniques that will be often used in subsequent courses.

  • Semester: winter term
  • Language: English
  • Course description:
    Algorithmic economics is a vibrant interdisciplinary area at the intersection of economics and computer science. It brings computational thinking to traditional economic problems, enabling economic analysis to deal with the challenges of a digital economy.
    Understanding computational constraints is vital for designing mechanisms from elections to auctions and provides new insights into why practical institutions deviate from theoretical predictions.
    This course introduces students to algorithmic economics. It provides the necessary background from theoretical computer science and demonstrates its usefulness by applying it to game theory, mechanism design, social choice, and fair division.

Learning outcomes:

Students of this course will get acquainted with basic concepts from theoretical computer science. They will learn to recognize algorithmic challenges in familiar economic problems and to analyze and compare the practical limitations of traditional economic approaches. Moreover, they can apply algorithmic thinking to identify computationally tractable solutions

  • Semester: summer term
  • Language: English
  • Course description:


This course provides an introduction to decision theory. The focus is on decision-making under risk and uncertainty. Covered topics include the foundations of choice theory, preference representations, models of expected and subjective expected utility, and ambiguity aversion. We study axiomatic foundations and discuss their economic relevance.

Learning outcomes:

  • Semester: summer term
  • Language: English
  • Course description:

The course introduces the dynamic programming approach in discrete time, covering its mathematical underpinnings as well as applications to problems in microeconomics, macroeconomics and finance.

Learning outcomes.

Students get acquainted with one of the most important techniques for forward-looking decision making, the method of dynamic programming, and with its manifold applications in economics.

  • Semester: summer term
  • Language: English
  • Course description:

This course presents a thorough treatment of mechanism design and contract theory by highlighting the common themes and methodologies that unite the field. The main topics covered are hidden information models, hidden action models and incomplete contracts

Learning outcomes 

The course aims at providing its participants with the methodological competence to understand and critically evaluate current research in mechanism design and contract theory. It thus complements other courses which cover similar ground from a more applied perspective.

  • Semester: winter term
  • Language: English
  • Course description:

Dynamic models of signaling and communication; models of repeated contracting under moral hazard and adverse selection with and without commitment

Learning outcomes:

Students study the impact of asymmetric information on market and contracting outcomes in dynamic environments. They learn to apply game theoretic tools to understand contracts and institutions as optimal outcomes under asymmetric information.

  • Semester: summer term
  • Language: English
  • Course description:

The course will cover recent topics and advances in game theory. It will focus on a topical theme in game theory and will cover recent development in this field. The course will emphasize the relevance to economic problems and the methods and techniques used in the current literature.

Learning outcomes

The successful student will learn to read advanced text, understand and critically question the modelling used in recent game theoretic papers, and will be able to follow and apply the techniques and the methods used in these papers.

  • Semester: winter term
  • Language: English
  • Course description:

This course presents a thorough treatment of mechanism design and contract theory by highlighting the common themes and methodologies that unite the field. The main topics covered are hidden information models, hidden action models and incomplete contracts

Learning outcomes 

The course aims at providing its participants with the methodological competence to understand and critically evaluate current research in mechanism design and contract theory. It thus complements other courses which cover similar ground from a more applied perspective.

  • Semester: winter term
  • Language: English
  • Course description:

We offer two different research modules per semester. The emphasis of the different research module depends on the research focus of the lecturer. When individuals interact, incentive problems are the rule rather than the exception. Individuals need to have incentives to reveal information that is used to reach desirable outcomes. Incentives are provided through different forms of social interactions, be that contracts or simply procedural rules. We study theoretical models of interactions among strategic agents in various contexts. One such context is communication and decision-making, where we advance our understanding of procedural rules - such as the ones governing the interactions between the US congress and its standing committees - as we see them in practice. Other contexts include the optimal organization of and optimal contracting within firms and further applications.

Learning outcomes

After completion of a project module students should: be familiar with the basics of scientific methods relevant for the topic of the project module, be able to do a literature search, read and document scientific articles in Economics, be capable of defining research topics, formulating specific research questions in Economics and developing a research approach to investigate, be acquainted with academic research methods relevant for investigating the project’s topic, be able to document, present and defend in class the results of their research.

  • Semester: summer term and winter term
  • Language: English
  • Course description:

We offer two different topic courses per semester. Both cover current research topics in microeconomic theory, including original results obtained within the joint research activities of the Economics Department of Bonn University as well as related topics from the recent literature. The emphasis of the different topic courses depends on the research focus of the lecturer.

Learning outcomes

Participants learn to read technically and conceptually demanding original literature and to present the results to other participants. If participants encounter difficulties in understanding details of the literature, they must learn to narrow down the problem and to formulate exact questions. The course prepares students to do independent research and to participate in the joint research activities of the Economics Department.


Degree Thesis

How to apply for Theses
Please check first for the availability of your preferred supervisor on the examination office's web page (Bachelor thesis supervision, or Master thesis supervision). Also, check on the instructor's own webpage whether they have a preferred procedure for thesis supervision. If that is not the case, please contact them directly via e-mail.

Wird geladen